میثم ( تحصیلات : لیسانس ، 27 ساله )

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطیبین
سلام علیکم
آیا بعد از نماز و سلام به حضرت رسول و ائمه صلوات الله علیهم می توان به حضرت ابالفضل یا حضرت معصومه علیهماالسلام و یا اولیائی غیر معصوم مانند امام خمینی رحمه الله از راه دور سلام داد؟- السلام علیک یا روح الله الموسوی الخمینی -(من قبلاَ شنیده بودم که فقط به معصومین میتوان از راه دور سلام داد) در غیراین صورت آیا می توان بصورت غایب سلام داد مثلاَ گفت السلام علی روح الله!
خواندن دعای "خدایا خدایا تا انقلاب مهدی از انقلاب مهدی محافظت بفرما ..." بعد از نمازها چگونه است؟ خواندن این دعا بهتر است یا تعقیبات نماز؟ با توجه به اینکه در برخی جاها این دعا را حتی قبل از تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها می خوانند آیا بهتر نیست تسبیحات را مقدم بدارند؟
الحمدلله رب العالمین


مشاور (sayed mojtaba navab)

با عرض سلام و با آرزوی سعادت و سلامت برای برادر گرامی! برادر گرامی وعزیز و محترم! اول اینکه با اینکه مقام و جایگاه سلام و مخصوصا از نوع کامل آن السلام ویژه معصوم است اما نوادگان معصومین و برخی اجله از اطرافیان معصومین نیز گاه دارای زیارت نامه ههایی هستند از طرف معصوم مانند زیارت نامه امام زادگان –که در مفاتیح الجنان آمده یا زیارت نامه حضرت ابالفضل ع در مفاتیح یا حضرت زینب- مفجعه – و... اما شخصیت های بزرگی چون امام خمینی روحی فداه را از جهتی می توان امام زاده و از نوادگان اهل بیت دانست و از جهت دیگر هم یک شخصیت سیاسی الهی بلا تشبیه همچون مالک اشتر و .... به نظر نمی آید منعی در سلام دادن به ارواح طیبه ایشان در اسلام وجود داشته باشد. آری غلو کردن نسبت به ایشان و بالاتر بردن ایشان و یا هم ردیف دانستن در حد معصوم گمراهی و انحراف است. در باب تعقیبات نیز گاهی یک تعقیب به منزله پرچم و نماد و سنبل و شعار اسلام یا مومنین مطرح می شود مانند همین شعارهای ما بعد از نماز های واجب که البته حتما پرثوابتر و بالاتر از تعقیبات معموله است گرچه در مورد تسبیحات حضرت زهرا س اگر رعایت شود و شعارها بعد از تسبیحات گفته شود پرثوابتر است اما کلا باید بدانیم که پرچم وعلمداری بالاتر از هزار نماز و اعمال مستحبی است : علم اگر از دست علمدار زمین نمی خورد ------ دگر کسی به زیر تازیانه ها نمی مرد سی و چند سال شعارهای مرگ بر آمریکا و اسرائیل و ... ما امروزه موجب بیداری نسل عرب گشته و به ثمر رسیده است اگر تناثیر نداشت امروز این موج بیداری از کجا نشات گرفته غیر از خون ها و ایستادگی ها و عملکردها و شعارهای محکم و مقاوم. موفق ، موید و پیروز و سربلند باشید